תיק מידע קיבוץ אלמוג - ים המלח
header

קיבוץ אלמוג הוקם כהיאחזות נח"ל ב-1977 ושנתיים לאחר מכן הפך ליישוב קבע. כפר הנופש אלמוג שוכן  בליבו של הקיבוץ, מוקף בכרי דשא ובצמחייה ירוקה – ניגוד מרתק לנופי המדבר הצהבהבים המקיפים את הקיבוץ ולצבעו הכחול של ים המלח. לשימוש האורחים יש בריכת שחייה, חדר אוכל שבו מוגשות ארוחות כשרות ובית כנסת. בנוסף לטיולים במדבר יהודה ורחצה בים המלח, אפשר גם לסייר במטע התמרים, בשדות הקיבוץ וברפת ולבקר במוזיאון בית הסופר שבקיבוץ, ובו שחזורים של מגילות ים המלח.

אתרים ואטרקציות בצפון ים המלח

חוף נווה מדבר – חוף רחצה עם מדשאות, מיטות שיזוף, מרבצי כריות, בוץ שחור ועוד. בכניסה יש חנות לממכר קוסמטיקה מים המלח. אורחי כפר הנופש אלמוג זכאים לכניסה מוזלת לחוף.

חוף ביאנקיני – חוף מטופח הפתוח 24 שעות ביממה, עם מדשאות, אזור ישיבה המשקיף על ים המלח ומסעדה.

קסר אל יהוד – המקום שבו על פי המסורת היהודית חצו בני ישראל את נהר הירדן כשנכנסו אל ארץ כנען. על פי המסורת הנוצרית, במקום הזה הטביל יוחנן המטביל את ישו. עוד אירוע  המיוחס לאתר הוא עלייתו של אליהו הנביא במרכבת אש לשמיים. האתר נמצא כ-10 ק"מ ממזרח ליריחו.

גן לאומי קומראן - בקומראן, בחלקו הצפוני-מערבי של ים המלח, התגלתה תגלית ארכיאולוגית חשובה מעין כמוה: מגילות שנכתבו במאה השנייה והראשונה לפני הספירה, רובן בעברית, והוחבאו במערות במדבר יהודה. האקלים המדברי היבש עזר לשמר חלקים גדולים מהמגילות הללו, ששופכות אור על חייהם של אנשי "כת מדבר יהודה", אחת הכתות היהודיות בתקופת בית שני.  במרכז המבקרים של הגן הלאומי מוקרן סרטון השופך אור על חייהם של חברי הכת, שהאמינו כי הם בני האור, נמנעו מהבלי העולם החומרי והרבו להיטהר בטבילה. באתר עצמו אפשר לראות שרידי מבנים רבים - בתי מגורים, מקוואות, סדנה לייצור כלי חרס ואולם עם שולחנות אבן שעליהן נכתבו המגילות. את המגילות עצמן אפשר לראות בהיכל הספר בירושלים.

עינות צוקים (עין פשחה) - המעיינות הסמוכים לים המלח אחראיים לצמחייה ירוקה. אפשר לטייל בשבילי עפר בין פלגי המים. בחלק הפתוח של השמורה יש אתר ארכיאולוגי מתקופת בית שני ובו מפעל להפקת בשמים מפרי האפרסמון. בחלק הסגור של השמורה אפשר לטייל רק בדיורים מודרכים (המתקיימים כמה פעמים ביום בסופי שבוע). בחלק הזה יש מסלולי הליכה המתאימים למשפחות, עם נביעות מים, צמחייה מדברית ויעלים. מי המעיינות החמימים (26 מעלות צלסיוס) מאפשרים טבילה גם בחורף.

נבי מוסא -  מתחם קבורה ומסגד מוסלמי בלב מדבר יהודה, כעשרה ק"מ דרומית ליריחו. על פי המסורת המוסלמית במקום קבור הנביא מוסא, שמו הערבי של משה רבנו. במתחם הקבר משתרע על שטח רב והוא כולל מבנה בעל כיפות וצריח מרשים הנראה ממרחק רב. מחוץ לחומות המתחם יש בית קברות גדול. למרגלות נבי מוסא מתפתל ערוץ נחל אוג. משפחות מיטיבות לכת ייהנו מטיול הליכה בנחל, הכולל גם ירידה בסולמות.

טיול רגלי: נחל אוג
אורך המסלול: כ-3 ק"מ
משך הטיול: 2 – 4 שעות
קושי: בינוני-קשה (כולל ירידה בסולמות)
למי מתאים? למשפחות מטיבות לכת

שימו לב: הטיול עובר בשטחי אש ובקרבת שטחים של הרשות הפלשתינאית, ועל כן יש לתאם את ההגעה למסלול מראש עם הצבא בטלפון: 02-5305042. מסיבה זו יש להקפיד על הליכה בשבילים המסומנים ולא לנסות לנווט באופן עצמאי בשטח. בחורף יש לוודא לפני שיוצאים אם אין חשש לשיטפונות, בטלפון: 08-9975010.

איך מגיעים? נוסעים בכביש 1 ממעלה אדומים לכיוון ים המלח, כארבעה ק"מ לפני צומת בית הערבה פונים לעבר קיבוץ אלמוג. לפני הפניה שמאלה לקיבוץ ממשיכים דרומה בדרך עפר ומחנים את המכונית.
מהחנייה פונים לכיוון דרום ורואים שני שבילי הליכה, האחד מסומן אדום והשני מסומן כחול. בוחרים בשביל הכחול ומתחילים ללכת לאורך המצוק. מצד אחד נראה ערוץ הנחל ומנגד הרים עגולים וחסרי צמחייה. לאחר כקילומטר מגיעים לצומת T, פונים שמאלה לדרך עפר מסומנת בשחור, עוברים גוש בטון גדול ומתחילים בירידה אל הנחל. בערוץ הנחל פונים שמאלה לשביל המסומן ירוק. מכאן מתחילה הליכה בערוץ היפהפה, בין מצוקים וסלעים. לאורך הנחל יש שלושה מפלים שצריך לרדת בהם בעזרת זיזים בסלע וסולמות. אחרי המפל השלישי ערוץ הנחל מתרחב, אחרי היציאה מהחלק הקניוני הולכים כחצי קילומטר על המפגש עם הדרך המסומנת אדום. פונים שמאלה ועולים בעלייה קצרה אך תלולה המובילה אל הרכב החונה.